12-03: Becoming Astrid

0
86

Becoming Astrid gaat over de jonge jaren van kinderboekenschrijfster Astrid Lindgren, wereldberoemd geworden door Pippi Langkous, Ronja de Roversdochter, De gebroeders Leeuwenhart en ga zo maar door. De film opent met een scène waarin de bejaarde Astrid met de rug naar ons toe aan haar bureau een stapel fanmail zit door te werken. “Hoe komt het dat je zo goed over kinderen kunt schrijven, terwijl je zelf al zo lang geen kind meer bent?”, vraagt een van haar jeugdige lezertjes. Deze vraag probeert regisseur Pernille Fischer Christensen te beantwoorden aan de hand van een traumatische gebeurtenis in Astrids tienerjaren.

Na de openingsscène volgt er een flashback naar de jaren twintig op het Zweedse platteland, waar we de jonge Astrid ontmoeten. De eerste scènes verraden al meteen op wie de rebelse Pippi Langkous is gebaseerd. In de kerk kijkt Astrid alle kanten op, scheurt ze bladzijden uit de bijbel en zit ze nadrukkelijk te gapen. In het bos schreeuwt ze de druk van haar beklemmende en verstikkende omgeving van zich af. Al op jonge leeftijd is Astrid een vrijgevochten geest met een tomeloze energie en een ongebreidelde fantasie. Maar al snel krijgt haar leven een allesbepalende wending. Ze krijgt een baantje bij de lokale krant, wordt verliefd op de veel oudere, en getrouwde, hoofdredacteur en wordt zwanger, een regelrechte schande in haar bekrompen, godvrezende omgeving. Astrid gaat daarna noodgedwongen haar eigen weg, een weg die niet bepaald over rozen gaat. Hartverscheurend is het bijvoorbeeld om te zien hoe ze haar onwettige zoontje achter moet laten bij een Deense pleegmoeder (de zoveelste prachtrol van Trine Dyrholm).

Na het zien van de film begrijp je veel beter waarom Lindgren zo graag en enthousiast over vrije kinderen schreef. Haar eigen vrijheid was haar immers al vroeg afgepakt door de conservatieve maatschappij waarin ze opgroeide. Becoming Astrid is geen revolutionair, hemelbestormend meesterwerk. Het is wel een prima verzorgde, liefdevolle film vol echte menselijke emoties. Een film die extra sprankelend wordt door het frisse spel van hoofdrolspeelster Alba August. Daar gaan we nog wel meer van horen.

12 maart 2019 – 18.30
12 maart 2019 – 21.00
Filminformatie
Pernille Fischer Christensen
Oorspronkelijke titel:
Unga Astrid
Zweden
2018
123 minuten