Mondriaan de Mesquita

0
48
Villa-Mondriaan foto: Luuk Kramer

Nieuwe tentoonstelling in Museum Villa Mondriaan

Museum Villa Mondriaan zet in Mondriaan de Mesquita van 27 september 2019 t/m 1 maart 2020 de grote meester Piet Mondriaan (1872-1944) in één lijn met graficus, sierkunstenaar en tekenaar Samuel Jessurun de Mesquita (1868-1944).

De generatiegenoten Mondriaan en De Mesquita hadden eenzelfde doel om de werkelijkheid te abstraheren om tot een zo objectief mogelijk beeld te komen. Beiden kwamen om in 1944 maar Mondriaans werk is na de Tweede Wereldoorlog gevierd en Mesquita’s werk bijna vergeten. In Mondriaan de Mesquita wordt het vroege werk van Mondriaan naast het midden en late werk van Mesquita geplaatst. Welke keuzes zijn bepalend geweest in hun artistieke ontwikkeling en wat was er van Mondriaan geworden als hij andere keuzes had gemaakt?
In Mondriaans oeuvre zit bijna één rechte lijn richting de abstractie, maar bij de Mesquita is er vanaf het begin een duidelijke tweedeling. Aan de ene kant is er de geoefende ambachtsman die met zowel verfijnde inktstrepen als zware drukpersen de wereld om zich heen in archetypen uitdrukt. Aan de andere kant zijn er de fantasievolle, zogenaamde sensitivistische tekeningen, die vervreemdende droombeelden uitdrukken. Lang is gegist naar de betekenis achter deze werken. Zijn zoon Jaap en vele anderen speculeerden dat het een vlucht uit de werkelijkheid moet zijn geweest.

Samuel Jessurun de Mesquita, zelfportret met cactus, 1926-1929, collectie Joods Historisch Museum